Hoe worden ondernemers ten tijde van corona niet uit het oog verloren?

De coronacrisis plaatst ook het Vertrouwensloket Welzijn Landbouwhuisdieren voor extra uitdagingen. Hoewel de betrokkenheid van erfbetreders groeit, worden bedrijven in deze tijd van sociale afstand bewaren minder bezocht. Het magazine Vee&Logistiek Nederland praat erover met Thomas Dijkstra, coördinator voor het Vertrouwensloket.

Dijkstra: “Onze uitdaging is nu: als we minder op het erf komen, welke signalen kunnen we oppikken om te voorkomen dat hulp te laat komt voor een ondernemer? Want hoe eerder het Vertrouwensloket ondersteuning kan geven hoe beter het is. Zo hebben we erfbetreders opgeroepen extra te letten op bijzondere signalen die zichtbaar zijn zónder dat je op het erf komt. Niet-betaalde rekeningen bijvoorbeeld of een veehouder die ongebruikelijk kortaf is aan de telefoon. Teruglopende melkkwaliteit of een dierenarts die niet meer gebeld wordt. Ik denk dat de merkbare gevolgen van de coronacrisis pas later duidelijk worden bij het Vertrouwensloket. Melkveehouders bijvoorbeeld worden geraakt door slechtere melkprijzen. Dat kan gevolgen hebben.”

Lees het volledige artikel in Vee&Logistiek Nederland

Terug naar boven