Een mijlpaal die gevierd moet worden

Een mijlpaal die gevierd moet worden, vindt voorzitter van het Vertrouwensloket, Jeannette van de Ven. Ze kijkt uit naar het online symposium vanwege het 20-jarig jubileum van het Vertrouwensloket. “Boeren vinden het niet leuk dat ze gemeld zijn bij het Vertrouwensloket, maar tegelijkertijd zijn ze ook opgelucht. Onze hulpverleners bieden een luisterend oor, reiken een oplossing aan.”

Het Vertrouwensloket wil verminderde zorg bij landbouwhuisdieren terugdringen en tijdig een halt toeroepen staat op de website. Dus eigenlijk had u liever het 20-jarig jubileum niet gehaald?
Jeannette: “Het zou inderdaad het mooist zijn als het Vertrouwensloket Welzijn Landbouwhuisdieren niet meer nodig is, dat we onszelf morgen kunnen opdoeken. Dat is helaas niet de realiteit en zal waarschijnlijk ook een droomwens blijven. Ik wil het jubileum daarom juist wel vieren: om te laten zien hoe het loket boeren en hun veestapel helpt door op zowel psychosociaal, financieel en agrarisch vlak ondersteuning te bieden. Betrouwbaar, achter de schermen en zonder de agrariër op de vingers te tikken gaan onze hulpverleners te werk.”

Wat kunnen we verwachten tijdens het jubileumsymposium op 5 november?
“Belangrijk vind ik het dat we onze partners en hun medewerkers, de erfbetreders die wat mij betreft onmisbaar zijn, in het zonnetje zetten. Daarom ben ik heel blij dat LNV-minister Carola Schouten digitaal aanwezig zal zijn: dat zij het Vertrouwensloket steunt, straalt af op ons allemaal. We gaan tijdens het symposium in gesprek met een betrokken dierenarts over zijn aanpak op het erf en praten met WUR-onderzoeker Hans Hopster over dierenwelzijn- en gedrag en invloed van de samenleving op hoe we omgaan met dieren.”

Het aantal meldingen van verminderde dierzorg bij het Vertrouwensloket stijgt nog ieder jaar, is er meer sprake van verwaarlozing in de agrarische sector dan 20 jaar geleden?
“Het Vertrouwensloket is steeds bekender, binnen en buiten de sector. Dat resulteert in meer meldingen. Wat ik ook hoor is dat we steeds vaker meldingen krijgen van burgers over dieren die buiten lopen. Negen van de tien keer gaat het om kalveren in iglo’s of een oud paard dat alleen in de wei staat. Mensen uit de sector weten dat er niets aan de hand is, maar de burger heeft die kennis niet en doet uit goede bedoelingen een melding bij het Vertrouwensloket. De medewerkers van de helpdesk geven dus regelmatig voorlichting dierzorg aan melders.”

Naast meldingen van burgers, vragen jullie ook erfbetreders om mee te kijken op de boerenerven. Waarom?
“Wat mij betreft staat of valt het Vertrouwensloket met de hulp van erfbetreders. Erfbetreders zijn bijvoorbeeld adviseurs, leveranciers, chauffeurs of veeartsen. Zij komen regelmatig op het boerenbedrijf en zijn de voelsprieten van het Vertrouwensloket: zien zij signalen van een minder goed functionerend boerenbedrijf? Denk aan een rommelig erf terwijl het normaal netjes is, een afwezige boer of ongezonde uitstraling bij de dieren? Dan roepen wij ze op het gesprek aan te gaan met de boer of een melding bij het Vertrouwensloket te doen. Dankzij erfbetreders lukt het onze hulpverleners om eerder in actie te komen: kwamen we 20 jaar geleden pas op het erf als het vee echt verwaarloosd werd, nu zijn we aanwezig voordat een boerenbedrijf helemaal afglijdt.”

Het is vast niet gemakkelijk voor bijvoorbeeld een voerleverancier of bedrijfsadviseur om melding te doen over een potentiële klant…
“Dat is heel moeilijk, dat besef ik maar al te goed. Toch blijf ik erfbetreders oproepen ons te helpen, want met name bij hokdieren zijn zij onze ogen en oren. Het Vertrouwensloket biedt trainingen aan over verminderde dierzorg herkennen en hoe je actie kunt ondernemen. Een melding bij het Vertrouwensloket volstaat, maar je kunt ook zelf het gesprek aan gaan met de veehouder of het met een collega bespreken. Dóe in ieder geval iets, melden is helpen! En verminderde dierzorg is vaak een signaal dat het niet goed gaat met de veehouder. Sectorpartijen zoals CRV, ZuivelNL, Vion, Rabobank, KNMvD, CPD en nog veel meer instanties zijn aangesloten als partner bij het Vertrouwensloket en stimuleren hun medewerkers ook.”

Als het over dierzorg gaat, lopen emoties al gauw op. Hoe vinden boeren het dat ze gemeld zijn bij het Vertrouwensloket?
“Niet leuk natuurlijk, als boer leef je voor je dieren, daar weet ik als melkgeitenhoudster alles van. Een melding doet ongelofelijk pijn. Tegelijkertijd hoor ik ook van hulpverleners dat boeren vaak opgelucht zijn, want natuurlijk weten ze dat er problemen zijn. En dan is het mooi dat het Vertrouwensloket op een laagdrempelige en op een tempo dat bij de boer past hulp biedt. De boer kan zijn zorgen delen, staat er niet meer alleen voor en vindt samen met onze hulpverleners de weg omhoog.”

In de aanpak van het Vertrouwensloket is steeds meer aandacht voor de psychosociale zorg voor boeren. Waarom?
“Psychosociale kant was altijd belangrijk, maar door toenemende maatschappelijke druk en zorgen om verscherpte wet- en regelgeving is er meer vraag naar. De dorpsgemeenschap die een luisterend oor biedt, bestaat niet meer met als gevolg dat de boer zich vaker onbegrepen voelt. We proberen de psychosociale zorg zoveel mogelijk via de reguliere zorg aan te bieden, maar dat is niet altijd makkelijk. Reguliere hulpverleners weten niet altijd hoe het werkt in de agrarische sector en dus moeten wij uitleggen dat je tegen een boer niet zegt dat hij ‘even 2 weken op vakantie moet gaan om tot rust te komen’.”

Meer informatie over het symposium 
Het Vertrouwensloket Welzijn Landbouwhuisdieren viert op 5 november doormiddel van een symposium haar 20-jarig bestaan. Een jubileum dat het Vertrouwensloket aangrijpt om te kijken naar hoe het staat met het welzijn van landbouwhuisdieren en veehouders in Nederland. Het welzijn van de boer is immers nauw verbonden met zijn bedrijf, dieren en gezin. Lees meer

Terug naar boven